در این مطلب قراراست برای شما یک توضیح کوتاه، اما کامل و قابل فهم از مفهوم توان اکتیو و توان راکتیو داشته باشیم.

توان ظاهری مورد نیاز وسایل الکتریکی مانند موتور های الکتریکی، مدارهای روشنایی و رایانه ها از دو مولفه توان اکتیو و توان راکتیو تشکیل شده است. توان راکتیو برای درک جریان خازنی بسیار مهم است. مصرف کننده های اهمی مانند گرمکن های برقی (هیترها) تنها به توان اکتیو نیاز دارند. برخی بارها مانند موتورهای القایی به هر دو توان اکتیو و راکتیو نیاز دارند.  

توان اکتیو (P)، توانی است که توسط مصرف کننده به کار مفید تبدیل می شود، واحد اندازه گیری توان اکتیو وات (W) می باشد.

توان راکتیو (Q)، توانی است که در بارهای القایی، شار مغناظیسی مورد نیاز را تولید می کند، واحد اندازه گیری توان راکتیو وار (VAR) می باشد.

اگرچه توان راکتیو به کار مفید تبدیل نمی شود امامحیط تبدیل انرژی به کار را فراهم می کند. برخی تجهیزات برای راه اندازی به توان راکتیو نیاز دارند، و تامین این توان از طرف شبکه برق میسر می باشد. چنانچه مصرف این توان بیش از مقدار متداول تحویل از سوی شبکه برق باشد، هزینه آن به صورت ماهانه تحت عنوان ضریب بدی مصرف (جریمه) در قبوض برق آورده می شود. اما چنانچه این توان در محل مصرف توسط خازن تامین شود، با سرمایه گذاری مناسبی می توان هزینه مربوط به توان غیر موثر را از قبوض برق حذف کرد و به این ترتیب به دلیل عدم پرداخت هزینه بابت خرید توان راکتیو از شبکه، خازن موجب سود آوری و کاهش هزینه های مصرف کننده خواهد شد. به عنوان مثال ذر کارگاه ها، کارخانه ها و پمپ های آب کشاورزی که اغلب مصارف موتوری بالایی دارند مصرف توان راکتیو تحت شبکه بالا بوده و باعث به وجود آمدن هزینه های سنگین از طرف شرکت برق می شود. بنابراین با انتخاب خازن مناسب و نصب آن در محل مصرف می توان هزینه های مصرف برق را به صورت چشمگیری کاهش داد.

ن

توان راکتیو را می‌توان به کف روی یک لیوان نوشابه تشبیه کرد. شما پول یک لیوان پر از نوشابه را می‌دهید، اما آن چیزی که می‌نوشید، اغلب کمتر از یک لیوان کامل است. این به دلیل آن است که فضای اضافه‌ای از لیوان اشغال شده که همان کف است.

ما برای شما در یک پست آموزش دیگر، نحوه انتخاب خازن متناسب با مصرف کننده به صورت ساده و به دور از استفاده از فرمول های پیچیده را آماده کردیم، که با کلید بر روی لینک زیر میتوانید از این بهره ببرید.

( لینک به زودی اضافه خواهد شد )

 

نمونه هایی از خازن گزاری و اجرای بانک خازن، برای جبران توان راکتیو مصرفی شبکه ...

 

طراحی و مونتژ تابلو توزیع و بانک خازن

_اجرای بانک خازن 

 

خازن

_ مونتاز و نصب خازن در تابلو برق موتور های کشاورزی 

 

 

گروه برق و صنعت صادقی با بیش از چند سال سابقه در حوزه برق صنعتی و طراحی و مونتاژ تابلوهای برق و اتوماسیون صنعتی آماده ارایه خدمات به شما مشتریان عزیزمی باشد.

تلفن : 09152691656

واتساپ : 09152591656

نشانی ما دراینستاگرام : BARGHSADEGHI@

نشانی دفتر : مشهد / میدان صاحب الزمان پاساژ سرمد طیقه همکف پلاک 14B