روش راه اندازی موتوری سه فاز با برق تک فاز:

در بعضی از مواقع لازم است به دلیل نداشتن برق سه فاز، موتور سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کنیم. البته در این حالت 30% از توان موتور از بین می رود. برای این کار باید موتور را از نظر دایم ستاره و یا دایم مثلث بررسی نمود و از یک خازن جهت راه اندازی استفاده کرد.

در ادامه مطلب به روش سربندی موتور و نحوه انتخاب خازن مناسب جهت این نوع راه اندازی میپردازیم ...

 

در تصویر زیر نحوه سربندی موتور و اتصال فاز، نول و خازن به تخته کلم موتور و همچنین نمای داخلی کلاف ها در دو حالت ستاره و مثلث به صورت کامل نشان داده شده است.

 

راه انازی

 

همانطور که می بینید در هر دوحالت ستاره و مثلث، فاز به U1  موتور و نول به V1 متصل شده و همچنین یک سر خازن به طور مشترک، با فاز (در حالت راست گرد) به U1 و سر دیگر آن به W1 وصل شده است. و تفاوت این دو در نحوه اتصال U2، V2 و W2 در دو حالت ستاره و مثلث می باشد.

 

نحوه انتخاب خازن مناسب برای راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز: 

1_ در شبکه های تک فاز 110 ولتی مثل کشور کانادا و ژاپن، به ازای هر کیلو وات توان موتور 250 میکرو فاراد خازن روغنی می گذاریم.

2_در شبکه های تک فاز 220 ولتی مثل کشور ایران و کشور های مجاور، به ازای هر کیلو وات توان موتور 70 میکرو فاراد خازن روغنی می گذاریم.

3_در شبکه های تک فاز 380 ولتی مثل کشور روسیه، به ازای هر کیلو وات توان موتور 22 میکرو فاراد خازن روغنی می گذاریم.

 

به عنوان مثال یک موتور 10 اسب را می خواهیم با برق 220 ولت راه اندازی کنیم، مقدار خازن را به این گونه مشخص میکنیم:

7/5=736*10= توان موتور (بر حسب کیلو وات) 

525 میکرو فاراد =70*7/5

همان گونه که می بینید برای یک موتور 10 اسب در شبکه برق تک فاز 220 ولتی ایران، یک خازن به اندازه 525 میکرو فاراد نیاز است.

 

در صورت وجود هر گونه سوال می توانید در بخش نظرات اخر مظلب سوالات خود را بپرسید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

 

گروه برق و صنعت صادقی با بیش از چند سال سابقه در حوزه برق صنعتی و طراحی و مونتاژ تابلوهای برق و اتوماسیون صنعتی آماده ارایه خدمات به شما مشتریان عزیزمی باشد.

تلفن : 09152691656

واتساپ : 09152591656

نشانی ما دراینستاگرام : BARGHSADEGHI@

نشانی دفتر : مشهد / میدان صاحب الزمان پاساژ سرمد طیقه همکف پلاک 14B